29. 6. 2014

Christopher Calder - Oblasti vědomí

"Někteří lidé věří, že jsme něco víc než neurony, ale samozřejmě nejsme. Jsme jen celkový úhrn aktivity neuronů. Předpokládáme, že máme svobodnou vůli a že činíme rozhodnutí, ale nečiníme. To neurony rozhodují.“ 
- Rodolfo Llinás, neurolog

„Neustálé využívání myšlení na vytvoření kontinuity tvého odděleného já 

– to jsi ‚ty‘. Kromě toho v tobě nic jiného není.“ - U.G. Krishnamurti

Dávní hindští jogíni a tibetští buddhističtí mniši roztřídili lidské vědomí do sedmi úrovní a mluvili o nich jako o „sedmi tělech“. Rád bych tato „těla“ popsal jako oblasti vědomí, protože cítím, že mnoho důkazů naznačuje, že se jedná o úrovně vědomí v čistě tělesném lidském mozku. Je to můj názor a tradicionalisté budou možná nesouhlasit, mějte proto na paměti, že čtete názory jednoho člověka na starodávná učení, které nejsou nijak pevně dané. Pokouším se uvést v harmonii vědu a východní tradice, abych vyjádřil holá fakta a ne jen opakoval dávné mýty. Sňatek vědy a meditativních stavů vědomí se zpočátku může jevit nesourodě, protože tato kombinace je zcela nová.



Všichni bychom si měli uvědomit, že budeme-li brát diskuzi o vyšších oblastech vědomí příliš vážně, může to vést k určité formě pseudo-spirituálního fašismu. Fixace na roztřídění různých úrovní vědomí zakalila pověst Theosofického hnutí na začátku dvacátého století, neboť mezi členy vedla k hloupé soutěživosti. Někteří theosofisté tvrdili, že se nacházejí ve vyšších úrovních vědomí než ostatní ve skupině, čímž nabyli pocit, že jako lidské bytosti jsou nadřazení a hodnotnější.


Konečně, lidská hodnota je subjektivní a podobně jako krása spočívá v oku pozorujícího. Kdo může tvrdit, že Buddha je lepší než vaše manželka, syn nebo dcera? Ty, které nejvíc milujete, pro vás mají nejvyšší hodnotu, a ne nějaký vzdálený jogín nebo mnich. Žádná skutečná nebo smyšlená hierarchie bytostí na vyšších úrovních vědomí není důležitá, pokud jí důležitost nedáte sami. Plné osvícení a tři dolary vám koupí hrnek kafe a koblihu v téměř každém bufetu v Americe. 



Tradiční východní popis sedmi těl vědomí je odvozený ze subjektivního pocitu, ne z objektivního testování. Proto je vhodnější dívat se na tyto popisy jako na subjektivní stavy vědomí, ne jako na prokázané fyzikální vědy. Lidský mozek obsahuje přibližně sto miliard neuronů propojených padesáti bilióny synapsí. Tento oceán elektrifikovaných živých buněk tvoří organický holografický jev, který známe jako vědomí. Množství variací v lidském vědomí je téměř nekonečné, protože všechny neurony a synapse mohou vystřelit v podstatě v nekonečném počtu sekvencí. Žádní dva lidé nemají přesně stejnou strukturu mozku a žádné dva okamžiky ve vědomí jedince nikdy nejsou úplně shodné. Slova řeckého filosofa Herakleita bývají často parafrázována jako: „Nelze vstoupit dvakrát do téže řeky.“ Přesnější překlad by zněl „Do týchž řek vstupujeme i nevstupujeme, jsme i nejsme.“ 



Jak je možné poznat sám sebe objektivně a tedy přesně? Například váš pes může subjektivně znát váš automobil velmi dobře. Vozil se v něm, očichal ho, cítil ho a viděl ho tak jasně jako vy, ale znamená to, že váš pes chápe, co automobil je? Podobně, to, že jste schopni pociťovat různé úrovně vědomí, neznamená, že objektivně a fakticky chápete pravou přirozenost vědomí. 



Můžeme důvěřovat starodávným písmům z předvědecké doby, že nám tvrdí pravdu? Mají všichni šťastně i nešťastně proslulí „osvícení“ všechny odpovědi o niterné přirozenosti člověka? Podle mě v těchto otázkách není možné důvěřovat ani velkým „Mistrům“, protože historie dokázala, že i osvícená elita může udělat velké chyby, tak jako vy nebo já. I osvícení jsou ovlivněni kulturním podmíněním, které může zakalit jejich zrak a soudnost. Například slavní tibetští, čínští a japonští mudrci jedli převážně maso, jak bylo v jejich zemích zvykem. Indičtí mystici jsou neústupní vegetariáni, stejně jako jejich přísná hindská a džinistická kultura. Společenské programování osvícené ovlivňuje, a proto ke svým učením mohou přidat falešná přesvědčení, která vám předávají jako holý fakt. Věří-li jejich kultura na duši a reinkarnaci, můžou na ně díky celoživotnímu podmínění věřit i oni sami. Velmi skutečný jev osvícení bohužel neobdařuje neomylnou moudrostí. S těmito varováními vstupujeme do poutavého světa oblastí vědomí. 



1. hmotná oblast – První oblastí je prosté vědomí hmotného světa a hmotné fyzické tělo, které lékařská věda mapuje a zkoumá. Ti, kdo přebývají primárně v první oblasti vědomí, se zabývají jednoduchými základy života: jídlo, přístřeší a rodina. Mohou věřit v organizovaná náboženství, ale chybí jim hluboké zanícení pro cokoli mimo základy hmotné existence. 



2. energetická oblast – Kromě pevného hmotného těla, které má váhu a tvar, mají lidské bytosti druhé energetické tělo, tvořené celkovým obsahem aktivní energie lidského nervového systému. Této druhé oblasti se říká éterické, energetické, emoční tělo, které je poháněno vlastním živočišným metabolismem. Možná existují 

jemnější vrstvy lidského nervového systému, kterým západní věda ještě nerozumí. Západní lékaři například nemají žádné vysvětlení pro to, co vyvolává počitky mysterijních „meridiánů“ (energetických kanálů), které jsou aktivovány akupunkturou, přestože tyto meridiány jsou mnoha pacienty jasně vnímané. Druhou oblast lze energetizovat hlubokým dýcháním, jógovými pozicemi, běháním a celkově dobrým zdravím. Ti, kdo žijí ve druhé oblasti, mají dostatek kognitivní síly k tomu, aby cítili vnitřní pochody lidského nervového systému. 



Většina lidí primárně přebývá ve druhé oblasti vědomí vytváří většinu naší kultury, umění, politiky a organizovaného náboženství. Druhá oblast není meditativní, ale je bohatě a komplexně emocionální. Žádný herec by si nemohl vybudovat „emoční škálu“, kdyby nebyl přinejmenším vědomým obyvatelem druhé oblasti. 



Z této klasifikace oblastí neplyne žádná nadřazenost lidské hodnoty. Člověk, který žije v první oblasti, může být dobrosrdečný a pracovitý, zatímco jedinec z druhé oblasti může být zloděj, závislý na drogách a vrah. Představte si pohled na Zemi z perspektivy hlubin vesmíru, jen stěží viditelnou tenkou vrstvu naší „lidskosti“ jako zmatnění zemské atmosféry díky znečištění, které produkujeme. Kdo by z věčné kosmické perspektivy mohl posoudit hodnotu jakéhokoli člověka? 



3. rozšířená mentální oblast – Třetí oblast, někdy nazývaná „astrální tělo“, je první oblastí meditace. Odmítám „astrální“ nálepku jako nepoctivou a nepřesnou. Raději bych třetí oblast nazýval rozšířenou mentální oblastí. Když sedíte v meditaci 

a začnete se cítit větší než pouhé fyzično, ukazuje se třetí oblast. Je barevná a příjemná, ale nemá moc energie. Vstup do třetí oblasti znamená, že jste dosáhli v meditaci určitého pokroku, ať už díky formální meditační praxi či vrozenému genetickému daru přirozeně meditativní mysli-mozku. Ti, kdo přebývají ve třetí oblasti, mají dobré pozorovací schopnosti a talent na pouštění myšlenkového procesu. 


Říkáme-li, že určitá osoba je ve třetí oblasti vědomí, míníme tím, že to je, kde nejčastěji. Vědomí fluktuuje nahoru a dolů, rozsvěcuje se a pohasíná při únavě nebo snížené pozornosti. Ti, kdo primárně přebývají ve třetí oblasti, podnikají časté výlety do čtvrté, čemuž se říká „satori“. Dokonce i ti ze třetí oblasti mohou někdy dočasně skočit do páté a zahlédnout svobodu. Tato nahlédnutí mohou být spuštěna intenzivními meditačními technikami nebo vyvolána blízkostí učitele, který přebývá ve vyšších oblastech. Tomuto přenosu můžete říkat přímá transmise, šaktipáta nebo prostě jenom „dobré styky“. 

Převážná většina lidí praktikujících meditaci žije ve druhé nebo třetí oblasti, ale překvapilo by vás množství dopisů, které dostávám od nováčků studentů, kteří automaticky předpokládají, že jsou v páté oblasti či dokonce výš. Mnozí jsou ve slepé honičce za osvícením a naivně si myslí, že mohou nejzazšího cíle dosáhnout po pár krátkých letech praxe. Je běžnou chybou věřit, že intelektuální znalost osvícení je rovnocenná s osvícením samotným. Indický mudrc Ramana Mahariši jednou řekl, že osvícení bylo „odnaučování“, ne učení. Meditace je talent, energetický jev mozku 
a vědomí. Není to akumulace vypůjčené moudrosti jako skládka vysypané do myslící části mozku. Člověk si musí vybudovat trpělivost k tomu, aby v meditaci pokročil. 

4. super-mentální oblast – Čtvrté oblasti se říká „mentální tělo“ a je pociťována jako mnohem větší než třetí. Raději bych čtvrtou oblast nazýval super-mentální. Subjektivně je čtvrtá pociťována jako oceánská a je naplněná intenzivnější energií 
a světlem. Čtvrtá je vysoce projektivní a je nástrojem jasnosti, imaginace a živých snů. Mnozí velcí umělci byli probuzeni do čtvrté oblasti a z jejích hlubin čerpali inspiraci a energii. Frank Lloyd Wright a Andrew Wyeth jsou zřejmé příklady umělců čtvrté oblasti. 

Ti, kdo dosáhnou čtvrté oblasti, si často představují, že jsou osvícení, a stanou se ještě arogantnějšími a sobečtějšími, než byli předtím, než toho dosáhli. Většina indických a tibetských guruů a současných japonských „zenových mistrů“ je ve čtvrté oblasti, 
a proto svým vlastním studentům nejsou moc nápomocní. Potenciálu zmohutnění ega se těžko odolává, ale dá se odrazit připomínkou, že čtvrtá oblast je docela snadno dosažitelná a v jakoukoli dobu na světě existují tisíce průměrných studentů čtvrté oblasti. Čtvrté lze dosáhnout použitím metodologie, pokud student vyvine upřímnou snahu dlouhou dobu. Přestože na vstupu do tohoto rozšířeného stavu vědomí není historicky nic neobyčejného, přivádí nás o krok blíž ke skutečné bdělosti. 

V tomto k vědě přátelskému systému definování oblastí vědomí není žádné „duševní tělo“, jak navrhovali stařešinové. Podle této definice pokud jste trvale nedosáhli Prázdnoty, nacházíte se dosud v jednom z mentálních stavů vědomí. Tento systém také upouští od představy „mokša“ (osvobození z reinkarnace), protože odmítá premisu, že existuje duše a reinkarnace. Proto tu je podrobně popsáno pouze pět oblastí vědomí, což, věřím, odráží poctivá fakta. 

5. oblast osvícení – Ti, kdo jdou trvale za čtvrtou oblast, se rodí se vzácným genetickým darem přirozeně většího vědomí. Podle mého názoru nelze páté oblasti vědomí dosáhnout jen pomocí úsilí. Život v páté oblasti jako stálý obyvatel a ne jen jako dočasný host je pro studenty meditace tím skutečně obtížným úkolem. K dosažení páté člověk musí cestovat vzhůru, nejen ven, a tato vyšší rovina umožňuje kontinuální stav supervědomí. Čtvrtou lze popsat jako oceán světla, jenž je vysoce projektivní. Pátá oblast je neprojektivní a je za oceánem světla, za myšlenkovým procesem a za lidskou myslí. Subjektivně je pátá pociťována jako nekonečno hřejivé a pohodlné tmy, která jemně obklopuje oceán mysli. Jinými slovy, ve čtvrté se cítíte jako koule vědomí nadnášející se v hlubinách vesmíru. Vstoupíte-li do páté oblasti, doslova cítíte, že sami jste hlubinou vesmíru, Prázdnotou. Zůstanete-li v páté oblasti trvale, jste osvícení, Buddha. 

Metoda totálního uvědomovánípopsaná v Meditační příručce (Meditation Handbook) je prostředkem, s jehož pomocí mohou studenti meditace přebývající ve čtvrté oblasti získat spolehlivé záblesky oblasti páté. Nahlédnutí páté se říká satori, dočasný vrchol osvícení. Mnoho studentů si plete slast třetí a čtvrté oblasti, kterou během meditačních sezení zakoušejí, se satori, což je hlubší jev. Dokonce i zážitek autentického satori je relativně snadné. Žít v satori, páté oblasti, je relativně nemožné. Je to rozdíl jako mezi návštěvou Havaje a vlastnictvím Havaje. Pátá oblast je jediná skutečně pohodlná úroveň vědomí, kde se člověk konečně cítí doma. Dokud není páté dosaženo, žijeme, jako bychom byli sami sobě cizinci, protože jsme stále ještě nedošli domů ke své vlastní podstatě bytí. Do páté neznáme svou „původní tvář“, 
a proto trpíme. 

Dle mého mínění jsou těla či oblasti nad pátou fiktivní a neexistují jako oddělené definovatelné stavy vědomí. Všechny osvícené učitele bych kategorizoval jako permanentně sídlící v páté oblasti, někteří z nich mají trochu větší energetický výstup než jiní, ale pochybuji, že tato drobná odchylka zajištuje větší potenciál pro vhled 
a moudrost. Osvícení je fyzikální jev lidského mozku, ne pohádkový produkt magie, takže variace jeho manifestací jsou očekávatelné. Rozdíly v projevech osvícení mohou být díky genetickému nastavení vnitřních struktur mozku, chemii mozku a dokonce i velikosti mozku. Žádné dva mozky nejsou shodné, a jak již bylo řečeno, žádné dva okamžiky ve vědomí nejsou nikdy stejné kvůli neuvěřitelně obrovskému množství neuronů a synapsí obsažených v lidském mozku. 

Tvrzení některých guruů, že vyšší úrovně vědomí člověku umožňují cestovat časem, jsou falešná. Všechny stupně vědomí a všechen život existují v tady a teď. Dokonce ani úplný Buddha není schopen magicky vidět do budoucnosti jinak než v podobě rozumných odhadů. Bohužel, ve světě guruů je až příliš sebe-propagace, což často vede k přehánění. Podobně i často přivlastňované síly jako schopnost zhmotňovat či nabytí vševidoucí neomylné moudrosti jsou stejně fiktivní. Lidské bytosti ve čtvrté 
a vyšší oblasti často mají autentickou schopnost začínající telepatie a přímé transmise energie (šaktipáta). 

6. „Šestému tělu“ stařešinové říkají „kosmické tělo“, ale tento výraz stejně dobře popisuje pátou oblast, proto tvrzení, že odlišné šesté tělo existuje, odmítám. Pátá oblast je Prázdnotou a jít za ni nemůžete, protože nic jiného není. Podle mého mínění jsou příběhy o tělu mimo pátou oblast zrozené ze spirituální politiky a vzájemného triumfování. Tyto mýty jsou předávány jednou generací guruů na další a nikdo je nezpochybňuje, protože Východ miluje tradici a vše, co je starodávné. 

7. „Sedmému tělu“ se říká „nirvana“ nebo „mokša“ a ti, kdo ho dosáhnou údajně získají konečnou spirituální svobodu, která zahrnuje svobodu od cyklů zrození skrze reinkarnaci. Podle mého mínění všechny objektivní důkazy naznačují, že žádná reinkarnace neexistuje, žádný sedmý stupeň, sedmá oblast ani sedmé tělo, ale možná se mýlím. Lidé byli fascinováni magickým číslem „sedm“ po staletí a myšlenka sedmi těl má pro guru obrovský prodejní potenciál, i když je to pouhá fikce.


Oblasti vědomí (The Realms of Consciousness)
autor: Christopher Calder, 2004; překlad: Laura C., 2014


Žádné komentáře:

Okomentovat